HISTÒRIA DEL CENTRE

A finals del segle XIX a la zona compresa entre la Patacona i el Dr. Lluch existia una plantació denominada Malva-rosa que era utilitzada per D.Félix Robillard per a fer perfums, d’ací li ve el nom de Malva-rosa. A principis del segle XX es construïxen xalets junt a la platja, per a l’ús de la burgesia de l’època entre ells el de l’escriptor Vicent Blasco Ibáñez; al mateix temps es va ubicant una zona industrial: Perfums Robillard, Carbons Germans Ballesters, Paperera Espanyola S.A... junt amb estes fàbriques es van construint els primers blocs de vivendes: Cases de Porter, Casetes Rosa i els blocs de Drassanes principalment. Amb el desenrrotllament industrial es produïx una forta immigració que accelera la contínua construcció de vivendes sense massa planificació i que convertix una zona residencial en un suburbi industrial.

La Malva-rosa està situada al nord-est de València, limitant al nord la séquia de Vera i Alboraia, al Sud amb les vies del tramvia i el Cabanyal, a l’est amb la platja i a l’oest amb la via del tren de Barcelona i l’Horta.

El 15 de setembre de 1959 inicia el seu camí l’escola graduada “José Antonio Girón de Velasco”, dependent de l’empresa Unió Naval de Llevant, després de mantindre’s una reunió en el Patronat Escolar de l’Arquebisbat. A l’escola assistixen exclusivament els fills dels “productors” de la UNL. El nom no fou massa afortunat ja que al barri, inclús hui, tot el món la coneix pel nom d' “Astilleros”.

Igual que ocorre en totes les escoles de l’època, la Religió i Formació Patriòtica eren peces fonamentals de l’educació. Reflectint el sentir de l’època, no existia la coeducació i per això estaven les classes per a xiquetes i per a xiquets, amb dos directors diferents i amb la separació total al Centre, donant-li a este una configuració arquitectònica singular fins i tot hui visible. Existien dos horaris distints un d’hivern i un altre d’estiu; fins i tot hi havia classes nocturnes fins que el 23 de Setembre de 1965 es van suprimir a causa de la poca assistència d’alumnes. El 15 de febrer de 1960 s’amplia el col·legi incorporant als “pàrvuls” a partir dels quatre anys. Un fet rellevant en la vida dels centre el constituïx l’admissió d’alumnes que no eren fills dels treballadors d’UNL, acordat el 5 d’abril de 1960, baix el pagament de 20 euros.

Amb la Llei Villar Palasí dels anys 70 el centre  viu una segona fase, on per imperatiu legal ha d’implantar-se la coeducació i amb el canvi que s’està operant en la societat, es realitza una àmplia reforma i passa a convertir-se en un Col·legi Públic amb el nom de Malva-rosa, sense el patrocini d’UNL.

AMPA CEIP MALVA-ROSA C/ Pico de Teide, 1 46011 València (L'Horta) Tel: 963 723 054 Fax: 963561812 46011533@edu.gva.es
CAxhtmlcss